torsdag den 25. april 2013

Jeg går igang med træningen



Jeg er gået i gang med at træne vores hunde efter at jeg så en opvisning af Dog Dancing på Vi med hund messen i Brøndby 2013.
Det er fantastiks flot og man kan bare se den store glæder at hunden har ved at være sammen med ejeren og at få lov til at "arbejde" for godbidderne.

Så jeg kom hjem og gik igang med nogle enkelte øvelser fra Dog Dancing/hunde tricks, og så må vi se om jeg på et tidspunkt får tingene sat sammen, eller om det bare forbliver et lille hygge projekt mig og hundene imellem.

Jeg har købt bogen Dans med din hund af Mary Ray og jeg synes det er et kanon godt redskab når man går igang, men masse af tips og ideer til hvilke øvelser man kan lære hunden, samt hvordan man går igang.

Da jeg begyndt havde jeg kun 2 hunde Nemo og Musho.

Jeg træner dem samtidigt, men med fokus på hver hunds evner og interesser. Musho er gammel og mangler det ene øje, så han er langsommere om at finde ud af hvad øvelserne går ud på. Derud over arbejder jeg også med hunden individuelt- det er bare svært da ingen vil være uden for :), Nemo står fx. og piber hvis jeg kun træner Musho, og det forstyrre meget.

Jeg træner uden ord/kommando, og bruge istedet mit kropssproget og giver godbid så snart at hunden gør en del af træningen korrekt. Og hold da op hvor det går stærkt på den måde. På bare 3 dage fik jeg lært Nemo at: sitte- Dække- Gi pote- Rulle- gå i en ring rundt om mig samt "danse".
Jeg havde besøg af min mors kæreste Gunner og vist stolt frem hvad Nemo kunne. Så sagde han " du var bare heldig" så satte jeg komandorer på i "menneskesprog" så kunne han pludselig se " Hold da op den gør jo hvad du siger" og det synes jeg er lidt sjovt, da det for hunden er lige meget hvilket ord jeg sætter på det den laver.

Lige nu vil jeg have ham til at gå slalom imellem mine ben samt at "grave" på noget. Her bruger jeg en Taget Stick, som jeg først skal have trænet ind, det er lettere end hånden da jeg kan flytte Target længere væk fra mig.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar